Spotlicht op de Bougie
De bougie
Deze keer wordt aandacht besteed aan de bougie, een van de cruciale onderdelen van het ontstekingssysteem dat vaak wordt onderschat en daardoor soms verwaarloosd. Het verhaal begint bij de ontstekingsinstallatie, waarbij een volgende keer mogelijk dieper wordt ingegaan op hoe de vonk wordt opgewekt. De ontstekingsspoel genereert een hoogspanning van 10.000-12.000 volt. Deze hoogspanning zorgt voor een vonk tussen de elektroden van de bougie, wat essentieel is voor het ontsteken van het gasmengsel in de cilinder dat is gemaakt door de carburateur.
Hoe ziet een bougie er van binnen uit?
Een bougie is eenvoudig gezegd een metalen omhulsel met schroefdraad, waarin een isolator van porselein zit met daarin de centrale elektrode. De ontstekingsspoel levert hoogspanning die wordt aangesloten op de schroefdraad van de bougie. De vonk springt over tussen de elektroden van de bougie, waardoor ontsteking plaatsvindt. Er zijn echter enkele gevaren voor de vonk, zoals het beruchte “pareltje” dat vroeger werd veroorzaakt door lood in de benzine, kortsluiting door vervuiling met olie of roet, een breuk in de isolator, en in zeldzame gevallen, een splinternieuwe bougie die niet (meer) werkt.
Wat is belangrijk om te weten over de bougie?
Enkele cruciale punten zijn:
- Elektrode afstand: Deze moet regelmatig gecontroleerd en aangepast worden op basis van het brommergebruik. Een te grote afstand vereist meer spanning voor de vonk, wat bij het starten problemen kan veroorzaken. Een te kleine afstand resulteert in een te korte vonklengte, wat de ontsteking van het gasmengsel belemmert.
- Warmtegraad: Bougies hebben verschillende warmtegraden, aangegeven op hun specificaties. Het is belangrijk het voorgeschreven type van de bromfietsfabrikant te volgen. Een zelf ontwikkelde test met een speld geeft een indicatie van de warmtegraad van onbekende bougies.
- Algemene toestand: Dit betreft de onbeschadigde staat van met name de porseleinen isolator, het niet te sterk ingebrand zijn van de elektroden en het niet te veel vervuild zijn van de bougie.
Tot slot.
Het lijkt misschien niet zo belangrijk, maar de eenvoudige bougie speelt een cruciale rol. Dit is slechts een beknopt overzicht, maar er valt nog veel meer te vertellen over dit ogenschijnlijk simpele onderdeel. Hier is een lijstje met diverse bougies en hun warmtegraden, ontwikkeld om inzicht te krijgen in de verschillende types. Hoewel niet wetenschappelijk, biedt het meer vertrouwen dan lukraak een bougie te kiezen.
Bougie specificaties per merk
Merk | Type opdruk | Diepte | Warm | Normaal | Koud |
---|---|---|---|---|---|
BOSCH | W8AC | RO948 | 15 MM | X | – |
BOSCH | W8AC | RO645 | 15 MM | X | – |
BOSCH | W7AC | RO545 | 12 MM | X | – |
BOSCH | W5AC | RO848 | 9 MM | – | X |
CHAMPION | L86 | – | 15 MM | X | – |
CHAMPION | L86C | 394 | 15 MM | X | – |
CHAMPION | L7 | ? | ? | X | – |
DENSO | W20 | FPR-U | 11 MM | – | X |
EQUEM | 850 | – | 7 MM | – | X |
ENKER | F70 | – | 11 MM | – | X |
ENKER | F75 | – | 9 MM | – | X |
KLG | F70 | 638 | 9 MM | – | X |
MARCHALL | 35 | – | 4 MM | – | X |
NGK | B6HS | – | 11 MM | – | X |
NGK | B8HS | – | 8 MM | – | X |
NGK | BP6HS | – | 11 MM | – | X |
NGK | BR8HS | – | 7 MM | – | X |