Schoner rijden

10.02.2018

Tweetakt brommers en scooters veroorzaken overlast. Dat is de conclusie van veel gemeenten in Nederland. Die overlast uit zich door walmende en scheurende tweewielers (meestal scooters) op fietspaden of in de bebouwde kom. Die stank en walm– zo vinden mensen nu eenmaal – is niet meer van deze tijd! Dat kun je vervelend vinden, maar we “lopen” er met onze oldtimer brommers wel tegenaan tijdens maandelijkse tourritten. Dichtgeknepen neuzen en wuivende handen voor het gezicht spreken wat dàt betreft boekdelen.

Politieke partijen, deels onder druk van Europese wetgeving om de lucht in met name de grote steden schoner te “maken” èn om zich te profileren als groene partij (!) voelen zich genoodzaakt er voor het electoraat het beste uit te slepen. Maatregelen dus tegen die vervuilende tweetakt dingen!

Naar aanleiding van de hoorzittingen in Amsterdam (7 sept en 5 okt. 2017) als gevolg van de maatregelen die de gemeente Amsterdam heeft genomen om een milieuzone in  te stellen, waarbij tweetakt bromfietsen niet langer toegelaten worden, heeft Puch66 op 10 december 2017 het initiatief genomen om schoner te gaan rijden. Schoner rijden kan! Enerzijds door wat preciezer om te gaan met de mengverhouding en anderzijds door het gebruik van schone brandstoffen als Aspen en Ecomaxx Bikefuel2.

De mengverhouding is voor veel bromfietsers een lastig punt. Zo zijn er heel veel rijders die nog op de zeer ouderwetse manier 1:30 of 1:35 mengen. Dat is beslist niet nodig. De meeste brandstoffen en oliën zijn zo goed dat een mengverhouding van 1:50 of 1:60 heel goed haalbaar is, zonder dat de motor schade oploopt. Het is een kwestie van opletten.

Puch66 heeft in augustus 2017 al met success kennis gemaakt en gereden met het nieuwe product Ecomaxx Bikefuel-2.

Als club staan we er niet alleen voor. We hebben andere clubs uitgenodigd om zich ook aan te sluiten. En inderdaad, eind december 2017 / begin januari 2018 bleken nog meer clubs het met onze visie eens te zijn en dat we dus iets moesten doen aan die overlast die we niet bedoeld tòch mede veroorzaken.

Het zijn de volgende clubs:

De Bokkeriders uit Zuid Limburg www.bokkeriders.com

De Zündapp Veteranenclub zundappveteranenclub@gmail.com

De Vette Bougie uit Brabant www.devettebougie.nl

Oldtimer bromfiets Club Halfgas www.halfgas.nl

Sparta Bromfietsclub   www.spartabromfietsclub.nl

Kreidler Club Oost Nederland www.kcon.nl

De Yamaha FS1 Club www.yamahafs1.nl

Bromfietsclub E.L.V.I.S   www.bromfietsclubelvis.nl

We hopen dat nog méér clubs zich zullen aansluiten.

Het blad “Bromfiets” van uitgeverij Target Press zal ook aandacht schenken aan de problematiek rond tweetakt bromfietsen met betrekking tot de strengere milieueisen.

Bij De Zündapp Veteranen Club is het nieuwe product Triboron getest. Dit product zorgt ervoor dat je geen uitlaatgassen meer ruikt en dat de rook of walm helemaal verdwijnt. Op zich al een heel goede zaak. Maar we blijven zitten met de Tolueen en Benzeen, die in de EUR 95 zit en er hoe dan ook via de uitlaat weer uitkomt. Hier hebben de benzines van Aspen en Ecomaxx Bikefuel wèl om gedacht. Er zit eenvoudig geen Benzeen en Tolueen in deze brandstoffen! Schoon spul dus. Er hangt wel een prijskaartje aan, maar de voordelen van schoon rijden zijn ons insziens veel waardevoller. Met een gemiddeld kilometrage per jaar van zo’n 1000 tot 1500 kilometer, hebben we het over méérkosten op jaarbasis van zo’n EUR 35 tot 55 per bromfiets.

Ook de Bokkeriders gaan testen. In het heuvelachtige Zuid Limburg heb je weer met andere omstandigheden te maken.

Puch66 is reeds aan het testen en de resultaten zullen zeer binnenkort wel beschikbaar komen.

Van Gelder Olie BV Nijmegen, importeur van Aspen en fabrikant van de Ecomaxx Bikefuel2 ( en -4) heeft vertegenwoordigers van de deelnemende clubs uitgenodigd voor een bedrijfsbezoek. Hetzelfde doet Future2green Wageningen, de importeur van Triboron-2.

We hopen daarmee meer inzicht te verkrijgen zodat we mèt alle rijders en liefhebbers van twee- en viertakt oldtimer bromfietsen toch onze verantwoordelijkheid kunnen tonen en in gesprek komen met de (lagere) overheid, vooral die in de grote steden.

Op deze pagina lees je voortaan hoe het ons vergaat. Hoe we straks kans zien om met schoon rijden evenveel plezier te beleven als -zeg- een jaar geleden.

Wil je ook meedoen? Of vind je dat jouw club ook het schoon rijden vignet moet voeren? Stuur dan een mail naar vs50@planet.nl

 

17.02.2018

Fred Teunissen heeft op 16 februari Triboron-2 ontvangen. Hij gaat het spul testen in een verhouding 1 op 100 met Aspen 4 takt. Geen Benzeen, Tolueen en Ethanol!.. “Misschien wel het beste wat je met een tweetakt tegenwoordig kan halen. Misschien worden we nog schoner dan een moderne auto”, laat Fred weten. Henk de Kaste wacht nog even op wat beter weer. Ook zijn ervaringen delen we met jullie.

Maar eerst nòg iets. Het Ethanol aandeel in de EUR 95 gaat het komende jaar omhoog van 5% naar 10%. Onze technische mannen zijn er zeker van dat we daar last van gaan krijgen!..

Waarom die E10

Bijmenging met bio-ethanol betekent dat de brandstof voor onze tweetakt brommers voor een deel uit zogenaamde ‘hernieuwbare’ energie bestaat. Hernieuwbare energie is het antwoord op de eindige voorraad fossiele brandstoffen. Verder is bio-ethanol een wapen in de strijd tegen klimaatverandering. Met bio-ethanol kan de CO2-uitstoot van het wegverkeer worden verlaagd.

De naam E10 geeft aan dat het een mix is van 10% ethanol met 90% benzine. Normale Euro 95 (of SuperPlus 98) mag tot maximaal 5% ethanol bevatten. Circa 90% van de auto’s kan probleemloos E10 tanken.

E10 is natuurlijk nu ook al op sommige plekken verkrijgbaar maar het mag duidelijk zijn dat er ook in Nederland een verplichting zal komen. Dat houdt in dat tankstations verplicht E10 moeten aanbieden. Het tijdspad voor die verplichting is nog niet helemaal uitgestippeld maar de staatssecretaris heeft recent uitgesproken dat dit vóór 2020 zal zijn!  (Bron: ANWB)

Benieuwd hoe het verder gaat? Kijk dan later weer op deze site en lees dan de volgende update.

 

18.02.2018

Hallo allemaal,

Gisteren en vandaag  45 km gereden en deze keer een paar stukken volgas 55 km/u.
Met de gasnaald in de laagste positie nam hij beter op en de neiging om te verzuipen tijdens stationair draaien was ook meteen een stuk beter. In totaal nu 100 km gereden met 1 op 100 Triboron in combinatie met Aspen-4
Ik ben helemaal om. Het is absoluut veilig voor een standaard of licht gekieteld blokje. Dus voor de meeste leden van de club.
Verder ga ik vanaf nu testen met Shell 98 octaan en Triboron.
Ik verwacht geen grote verschillen en het zou leuk zijn om te kunnen zeggen dat die combinatie ook veilig is.

Vriendelijke groeten,
Fred Teunissen

 

21.02. 2018

Gisteren heeft Henk de Kaste diverse producten getest.

Gereden  met:

Gastrol                                     1 op 70                           geen probleem        nog een klein beetje rook

MPM  olie                                1 op 80                           geen probleem        nog een klein beetje rook

Triboron                              1 op 100                     geen probleem        geen rook

Carter olie  Kroon SAE 30 MINERAAL,  de olie waar vroeger mee grsmeerd werd: tot 1 op 70 ging het goed. Geen rook, geen pobleem. Daarna een vastloper. Wel is de olie beter dan vroeger voor smering maar niet voor oude keringen; die lossen na langere tijd op in deze olie. Ook geeft deze olie na gedruis een aanslag op de zijkant van de zuiger. De MPM is al door een Puch rijder uit Den Haag  een jaar gebruikt in een schone moter en na loshalen was er weinig aanslag in de cilinder en zuiger.  Henk gaat dit jaar 1 brommer op Triboron laten lopen en 1 op MPM olie.

22.02.2018

De testresultaten van Henk en Fred met Triboron lijken op elkaar.
Fred gaat dit jaar afwisselend met Aspen4 en Shell 98 octaan rijden, allebei gemengd met Triboron 1 op 100.
En zegt hij: “Nauwelijks verschil te merken maar op Aspen liep hij ietsje mooier. Af en toe een klein hikje in het bovenste toerental. Heeft mogelijk toch te maken met een iets andere afstelling van de carburateur. Ik vond het te koud vandaag om dat verder te proberen. Ik probeer dat nog eens onder iets betere weersomstandigheden”.

23.02.2018

Vandaag werd bekend dat het onze overheid ernst is met het terugdringen van de CO2. Het Klimaatakkoord is een serieuze zaak geworden en Nederland schijnt voorop te lopen!..

De ministerraad heeft de kabinetsinzet voor het Klimaatakkoord vastgesteld. Daarmee wordt het startschot gegeven voor de besprekingen met het bedrijfsleven, maatschappelijke partijen en medeoverheden over het Klimaatakkoord. Het doel is om in de zomer van dit jaar tot afspraken op hoofdlijnen te komen over de wijze waarop Nederland de CO2-uitstoot met 49% terugdringt in 2030!.. Deze afspraken zullen vervolgens in de tweede helft van het jaar worden uitgewerkt in concrete programma’s. De uitvoering van het Klimaatakkoord begint in 2019.

Nou dat wordt nog wat!..

26.02.2018

Handhaving milieuzone brom- en snorfietsen start! ( uit de Nieuwsbrief van de gemeente Amsterdam)

De gemeente Amsterdam zet informatieteams en gastheren van het gemeentelijke team Handhaving & Toezicht in voor de milieuzone brom- en snorfietsen. De campagne herinnert achterblijvers eraan dat zij snel een ander vervoermiddel moeten regelen. Na 1 mei worden overtreders beboet.

Nu de milieuzone is ingevoerd, werkt de gemeente aan handhaving en bewustwording. Rondrijdende scooters worden met camera’s gecontroleerd en overtreders krijgen een waarschuwingsbrief thuis. Handhavers en informatieteams spreken brom- en snorfietsers op straat aan en bezoeken buurten waar nog veel oude scooters rondrijden. De handhaving wordt ondersteund met een campagne met posters in de stad en video’s op Facebook. Daarin vertellen scooterrijders over hun zoektocht naar schoner vervoer, variërend van bakfiets tot elektrische fiets of tijdelijke ontheffing. Met een ontheffing kunnen berijders nog maximaal drie jaar vooruit.

Gezondere lucht

De milieuzone voor brom- en snorfietsen is een van de vijf milieuzones in de stad. Er zijn ook zones voor autobussen (touringcars) en taxi’s. De milieuzones zorgen ervoor dat de lucht in de stad steeds gezonder wordt.

Meer informatie

Kijk voor meer informatie op www.amsterdam.nl/scooter

 

13.03. 2018

Vanmorgen werd de afspraak gemaakt om op vrijdag 6 april op bezoek te gaan bij Future2green in Wageningen; de importeur van Triboron-2
Vertegenwoordigers van de onder 10.02.2018 ( zie boven) genoemde clubs worden om 14.30 uur verwacht.
Na een inleiding en presentatie over Triboron producten is er ook gelegenheid tot het uitwisselen van ervaringen met dit product.
Zoals bekend hebben leden van de Zündapp Veteranen Club en Puch66 al testritten gemaakt. De resultaten waren zeer goed. Méér daarover op 6 april.
Future2green heeft ook redactieleden van het blad Bromfiets en de voorzitter van de FEHAC (afd. Tweewielers) uitgenodigd om te komen. Als laatste schuift een nieuwe club aan. Het zijn de vertegenwoordigers van O.B.C. De Bollenstreek.
Voor dié personen die op 6 april al een bepaalde hoeveelheid van de Triboron mee willen nemen, bestaat die mogelijkheid na afloop van de introductie.
En dan ook nog: RTV Utrecht gaat tweede helft april televisieopnames maken met Puch66 voor het programma “Brunner door de Bocht” om de gevolgen van de steeds strenger wordende beleidsmaatregelen ten aanzien van 2-takt brommers te toetsen bij bromfietsliefhebbers. Programmamaker Mevr. Jansen van Galen heeft verzocht of wij de presentator van het programma – Edo Brunner – op een Puch van onze club mee kunnen laten rijden! Nou dat kan!
Uiteraard zijn we dan in de gelegenheid om zowel de Alkylaat benzines als de Triboron goed voor het voetlicht te brengen en zo onze betrokkenheid bij schoner rijden aan te tonen. Van Gelder Olie Nijmegen zorgt voor de juiste brandstof.
Na ons bezoek aan Future2green staat wat later in april een bezoek aan Van Gelder Olie Nijmegen op het programma. Ook daar krijgen we een presentatie over de producten voor onze brommers. Een exacte datum volgt nog.

 

 

 

 

 

 

 

 

19.03.2018

PERSBERICHT

 

HET KAN: TWEETAKT MOTOR ZONDER STANK EN ROOK

TRIBORON SMEERMIDDEL VERVANGT TWEETAKTOLIE

 

Het is een van de grootste ergernissen rond de tweetaktmotor: de stank en rook van de verbrande olie. Alleen is juist die aan de benzine toegevoegde tweetaktolie onmisbaar voor de smering van iedere tweetaktmotor. Ongeacht of die nu in een bromfiets, scooter, crossmotor, aggregaat, kettingzaag of buitenboordmotor gebruikt wordt. Maar opvallend genoeg is de oplossing eenvoudig en hoogst efficiënt: vervang de tweetaktolie simpelweg door een ‘’schoon’’ smeermiddel.

Dat smeermiddel is er nu. De naam is Triboron en het wordt op de markt gebracht door het Nederlandse bedrijf Future2green. Een onderneming gespecialiseerd in duurzame oplossingen voor een betere luchtkwaliteit. Het baanbrekende smeermiddel Triboron is samengesteld op basis van boron. Boron heeft sterk wrijving verminderende eigenschappen en voorkomt metaal op metaal contact. Triboron vervangt geheel de tweetaktolie en wordt ook nog eens in een ‘’schrale’’ mengverhouding van 1:100 in plaats van de gebruikelijke 1:50 toegepast. Te gebruiken voor zowel mengsmering als in gescheiden smeersystemen.

Het resultaat is verbluffend: geen rook en geen typische tweetakt stank meer!  En het gebruik van Triboron brengt meer voordelen met zich mee. Minder interne wrijving, minder slijtage en minder vervuiling. Verder een reductie in uitstoot van CO, koolwaterstoffen en fijnstof (tot wel 70%) en een vermindering van het brandstofgebruik. Dankzij de krachtige antibacteriële werking van boron is de kwaliteit van de brandstof ook na een langere periode van stilstand, bijvoorbeeld na de winterstalling, nog optimaal. Voor de toepassing van Triboron is overigens geen enkele technische aanpassing van de motor nodig. Alleen vervangen van de tweetaktolie door Triboron is voldoende.

Triboron is leverbaar in  500 ml verpakking als Triboron 2-takt concentrate voor mengsmering en Triboron 2-takt injection voor geschieden smeersystemen. Meer informatie: www.future2green.eu.

Met vriendelijke groet,

Sjoerd van der Zee

 

20.03.2018

Op vrijdag 20 april zijn de acht participerende bromfietsclubs  te gast bij Van Gelder Oliehandel BV Nijmegen voor de presentatie van de Ecomaxx Bikefuel producten. Bij Van Gelder weten ze er wel een boeiende en prettige middag van te maken. De bijeenkomst zal om 12.00 uur beginnen. Naast een uitleg over de producten is er ruimschoots gelegenheid om ook kennis met die producten te maken; tot het stellen van vragen en het uitwisselen van ervaringen die door de Zündapp Veteranenclub en Puch66 zijn opgedaan door het testen van de Bikefuel producten. Elsemiek Hendrickx is belast met de Marketing & Communicatie bij Van Gelder Oliehandel BV. en zij zal dan ook aanwezig zijn.

Zo raken we steeds verder bekend met de mogelijkheden om schoner te gaan rijden. In amper 5 maanden zijn we gegroeid van (soms) walmende brommers naar clubs die zich, door samen te werken, verantwoordelijk voelen voor hun omgeving en zo een steentje bijdragen aan de uitstoot van kwalijke en ziekmakende stoffen.

 

28.03.2018

De Zündapp Veteranen Club heeft op haar website een pagina Schoner Rijden geplaatst. Zij dragen ons initiatief al geruime tijd ook een warm hart toe en proberen net als wij nog meer clubs enthousiast te krijgen om mee te doen. In ieder geval kunnen we al vaststellen dat er steeds meer aandacht voor het schoner rijden komt. Dàt hebben we al gewonnen!

Wil je het artikel van de Zündapp Veteranen Club even lezen? Ga dan naar :

https://www.zundappveteranenclub.nl/schoner-rijden/

 

04.04.2018

Oldtimer Bromfiets Club “De Bollenstreek” doet ook mee!

Oldtimer Bromfiets Club (OBC) Bollenstreek is een vereniging voor bezitters van een oldtimer bromfiets. Merken waar je hierbij aan kunt denken zijn Zündapp, Kreidler, Puch en Flandria. Het doel van OBC Bollenstreek is om de kennis die binnen de club aanwezig is met elkaar te delen en het behoud van oldtimer bromfietsen na te streven.

Voorzitter Adri Disseldorp neemt met drie leden deel aan de presentatie in Wageningen.

Hiermee komen we op 10 samenwerkende clubs. Best wel interessant!

 

06.04.2018

Vandaag waren we te gast bij Future2green in Wageningen om een presentatie bij te wonen over het product Triboron-2. Daarbij ging het over de voor- èn nadelen van dit product. In de afgelopen weken is er getest met Triboron-2. Zie de resultaten van zowel Puch66 als die van de Zündapp Veteranen Club.

Als één ding duidelijk is geworden, dan is wel dat we zelf stappen kunnen zetten om de oldtimer brommer schoner te kunnen laten rijden. En of dat nu met Triboron2 of met de Ecomaxx Bikefuels gaat, maakt niet zo veel uit. Het is een keuze. Maar als je het op jaarbasis bekijkt en je zet het totale kilometrage af tegen de kosten, dan hebben we het bij zo’n 1000 km per jaar over een meerprijs van nog geen EUR 40. Bij Triboron ligt dat iets gunstiger, maar daar hebben we nog te maken met de uitstoot van Tolueen en Benzeen.

Met vertegenwoordigers van alle clubs en Future2green is afgesproken dat per club één persoon verantwoordelijk is voor de inkoop van de Triboro2 producten. Op die manier kan Future2green rechtsreeks aan clubs een korting geven. En laten we wèl zijn, voor veel rijders gaat het soms om kleine bedragen…

Dank aan Sjoerd van der Zee en Chris Snijder voor de prettige ontvangst en de verzorging van de middag!

De volgende afspraak is op 20 april bij Van Gelder Olie in Nijmegen. De uitnodigingen voor die presentatie werden vandaag verstuurd door Dick Eppink van Van Gelder Olie BV. Wie goed geïnformeerd wil worden, mag deze presentatie ook niet missen.

 

20.04.2018

 

Op bezoek bij Van Gelder Olie BV in Nijmegen.

Met zo’n 17 personen van de “Schoner rijden clubs” stonden we rond 12.00 uur aan De Vlotkampweg in Nijmegen. Na een algemene babbel buiten bij het gazon en de voortreffelijke lunch binnen, begon de middag om 13.00 uur met de presentatie over de Ecomaxx Bikefuel 2 en 4. Een zeer duidelijk en bijzonder informatief verhaal, met veel details over de op ons afkomende milieumaatregelen. Achter de brandstoffen zijn heel wat jaren ontwikkeling en testen schuil gegaan, waardoor het nu mogelijk is dat veel tweewielers en andere voertuigen probleemloos van deze brandstof gebruik kunnen maken.

Ecomaxx Bikefuel2 kenmerkt zich wel het beste als zijnde de schoonst denkbare kant en klare tweetakt brandstof.

Wat wisten we al?

Dat gewone pompbenzine – de EUR 95 – componenten bevat die bepaalde metalen, zoals aluminium, koper en messing kunnen aantasten. Daarnaast kunnen er door gomvorming ook afzettingen in het brandstofsysteem komen. Denk aan de kunststof benzineslang, de afdichtingen in de carburateur en keeringen. Startproblemen en een onregelmatig lopen van de motor zijn daar het gevolg van. Maar wat anno 2018 helemaal belangrijk is, zijn de kankerverwekkende stoffen die in de EUR95 zitten. Benzeen, Tolueen en aromatische koolwaterstoffen. Gemengd met een kwalitatief slechte olie ( smeren doet het altijd wel) wordt de impact van deze brandstof nog verergerd. Rookwalmen en stank kent iedere bromfietsrijder wel. En je kunt niet langer zeggen “ ik kijk nooit achterom”. Rijden in clubverband zal je in ieder geval de ogen openen. Deze stoffen in de EUR 95 zorgen ervoor dat er met een negatieve blik naar bromfietsen wordt gekeken. Dat we niet welkom zijn in het binnenstedelijke gebied van Amsterdam, Utrecht, Zwolle, Arnhem en ga zo maar door.

De uitstoot van aromaten bij één tweetakt bromfiets van vóór 1990 die op EUR 95 met mengolie rijdt, staat gelijk aan 47 auto’s die met een EUR 5 motor zijn uitgerust. (stadsrit). Wanneer de zelfde bromfiets wordt afgetankt met Ecomaxx Bikefuel2 loopt dit verschil terug naar 1 bromfiets op 13 auto’s! Bij de uitstoot van Benzeen loopt de verhouding van de eerdergenoemde 1 bromfiets op 47 auto’s terug naar 1 bromfiets op 4,7 auto’s met een EURO 5 motor.

De toegevoegde olie bij de Ecomaxx Bikefuel 2 is er een van de synthetische soort; een rookloze Ester 2takt olie.

Waarom een Ester?

Ester olie hecht zich aan metaal en geeft zowel een betere smering bij de koude start als bij extreem hoge temperaturen en toerentallen. Ester moleculen zetten zich neer op metalen oppervlakken in de motor. Zo ontstaat een smerende filmlaag met een grote afschuifsterkte. Het resultaat: een beter smerende werking van de motorolie en minder inwendige wrijving in de motor (lager brandstofgebruik).

De polaire aard van Esters zorgt ook dat ze goede dispergeer- en oplosmiddelen zijn. Zo wordt voorkomen dat verbrandingsresten zich in de motor afzetten als lak of sludge waardoor de motor een veel schonere werking heeft.

Bovendien zijn Esters laag toxisch, biologisch afbreekbaar, hebben een laag vloeipunt, een zeer lage vluchtigheid, een hoge tot zeer hoge viscositeitsindex, een betere thermische stabiliteit en betere smerende eigenschappen. Voilà!.

Onze actieradius wordt sinds korte tijd niet langer bepaald door de inhoud van onze tank, maar door beleidsmaatregelen van de (lagere) overheid. Het is iets wat we ons terdege zullen moeten aantrekken.

De Fehac en het blad Bromfiets zijn onze pleitbezorgers bij die overheid. Beiden doen hun “stinkende” best om onze oldtimers in leven te houden. Maar we kunnen ze wel een handje helpen. Door zelf ook in actie te komen. Door aan te tonen dat het wèl anders kan! Smeer je nog steeds 1:35? Stop er dan mee. Meng op zijn minst met 1:50 met een hoge kwaliteit olie of stap over op de in deze artikelen genoemde schone producten. Je wint er alleen maar mee! En niet alleen jij, maar ook je omgeving.

Over de afgelopen weken hebben we dus kennis kunnen maken met de olievervanger Triboron2, de Aspen en de Ecomaxx Bikefuel brandstoffen, die geschikt zijn voor onze brommers. Onze leden Fred Teunissen en Henk de Kaste, alsmede de mannen van de Zündapp Veteranen Club hebben deze producten in wisselende samenstelling uitvoerig getest.

In feite staat niets ons in de weg om het schone pad op te gaan! Laten we het dan ook doen! Doe iets om de uitstoot van je brommer drastisch in te perken. Maak dat we fietsers en wandelaars niet langer met dichtgeknepen neus hoeven aan te kijken. Voor een luttel bedrag ben je al een heel eind op de goede weg.

Tijdens ons bezoek aan Van Gelder Olie stonden er een Kreidler, een Zündapp, een Yamaha en een klassieke motor binnen in hal van het pand. De tweewielers waren afgetankt met Ecomaxx Bikefuel. De klassieke motor werd als eerste gestart. Terwijl de motor netjes liep kwam er geen rook uit de uitlaat. Als je je hand achter de uitlaat hield, rook je een neutrale geur; in ieder geval geen vette stank! Hetzelfde gebeurde bij de Zündapp en de Yamaha. Geen rookvorming, geen stank bij een rustig lopende motor.

De voordelen van het gebruik van de Ecomaxx brandstoffen zijn legio.

Geen Tolueen en Benzeen. Geen Ethanol. (Bij EUR 95 nu nog 5% maar zeer binnenkort gaat dit naar 10% en wellicht naar een nog groter aandeel)

Prijs:

Natuurlijk is de prijs van de producten een ding om over na te denken. Maar wat we al eerder schreven geldt nog steeds.

Als je naar het jaarkilometrage van je brommer kijkt (gemiddeld zo’n 1000 km) dan hebben we het over een bedrag van circa EUR 37,50 aan méérkosten om schoner te rijden op Ecomaxx Bikefuel2. Is je portemonnee wat minder gevuld en moet je op de kleintjes letten, begin dan met Triboron-2. Tien tankbeurten kosten je EUR 29,50 ( of wat minder als je het via je club inkoopt). Dat is EUR 2,95 extra op een tank van 5 liter. Nou, het lijkt ons dat je dat wel voor je hobby over zult hebben.

Is dit nu alles? De beide producten benoemen en  testen; de bezoeken aan Future2green en Van Gelder Oliehandel?  Nee, natuurlijk niet. We gaan verder met schone brandstof en we houden jullie op de hoogte. In het nieuwste nummer van het Blad Bromfiets (nummer 3 / mei-juni 2018) staat een uitgebreid artikel van redacteur Joop Sijses. Joop neemt je mee naar alles wat er via de uitlaat van je brommer uitgegooid wordt en gaat in op de voor- en nadelen van de hierboven beschreven producten. Kopen dus dat blad bij de Bruna, de Readshop of bij de boekhandel.

We hopen dat, na het lezen van onze artikelen en het stuk in het blad “Bromfiets”,  nog veel meer clubs zullen aanhaken om mee te doen met ons initiatief om schoner te gaan rijden. Het is verdomd de investering waard en je motor wordt er ook vrolijker van.

23.05.2018

Gisteren is de nieuwe aflevering van “Brunner door de Bocht” op RTV Utrecht uitgezonden. In die aflevering rijdt presentator Edo Brunner met ons mee om zelf te ervaren hoe het is om op een tweetakt brommer ” van alles uit te stoten”! Of valt het allemaal wel mee?.. In een mooi bos tussen Doorn en Langbroek gaan we in gesprek. Na terugkomst in Doorn wordt ook de vertegenwoordiger van Milieudefensie in de gelegenheid gesteld om haar standpunt uiteen te zetten. Ze spreekt haar waardering uit voor de manier waarop we met de milieu problematiek omgaan en  meehelpen om oplossingen te zoeken.

Voor ons een reden om in contact te blijven met Milieudefensie.

Kijk de volledige uitzending terug en zet deze link in je browser.

https://www.rtvutrecht.nl/gemist/uitzending/rtvutrecht/brunner-door-de-bocht/20180522-1220/

 

18.06.2018

Van Rob Horstmanshof van de Zündapp Veteranenclub ontvingen we het volgende bericht.
Beste collega oldtimer-bromfietsclubs,
Alweer enkele maanden geleden hebben wij elkaar ontmoet bij van Gelder in Nijmegen of bij Future2Green in Wageningen. De reden van de stilte van afgelopen tijd lag natuurlijk aan het fraaie weer, want er moest  gereden worden en hopelijk hebben jullie dit met net zoveel plezier gedaan als ik.
De reden van dit mailtje is de negatieve ontwikkeling voor de tweetakt bromfiets in de gemeente Den Haag. De nieuwe gemeenteraad van Den Haag heeft in zijn coalitieakkoord vastgelegd de tweetakt bromfiets per 2020 niet meer toe te laten in de gemeente Den Haag. Er wordt niet gesproken over uitzonderingen voor de oldtimer bromfiets en dat verontrust mij.
Nu kan ik dit probleem in Den Haag laten, maar vroeger of later gaan meerdere gemeenteraden dit overnemen, want Groen Links heeft zitting genomen in veel stadsbesturen.
Ik heb eergisteren namens het bestuur van de Zundapp Veteranen Club via mail contact opgenomen met de Fehac en hun gevraagd wat er kan worden gedaan om dit tij te keren.
Het blad Bromfiets heb ik ook geïnformeerd en hun verwezen naar onze webpagina: https://www.zundappveteranenclub.nl/2018/06/15/milieuzone-den-haag-fehac-advies/
Het is onze mening dat wij via een organisatie als de Fehac (waar de ZVC bij aangesloten is) moeten protesteren, aangezien de Fehac bekend is in politiek Den Haag en daar ook lobbywerk verricht voor tweewieler oldtimer clubs in Nederland.
Demonstreren met walmende uitlaten op bijvoorbeeld het Malieveld is een minder goed idee.
Ik wilde jullie graag hierover inlichten en zodra ik een reactie van de Fehac ontvang, zal ik jullie informeren.
Met vriendelijke groet,
namens het bestuur van de ZVC,
Rob Horstmanshof
secretaris en web beheer ZVC

01.07.2018

Vandaag is er een groot protest in Hoek van Holland. Den Haag wil per 2020 alle tweetakt brommers en scooters gaan verbieden. Dat heeft de nieuwe coalitie van de gemeenteraad nu eenmaal beslist. Een niet zo prettig bericht dus! Waar ook hier weer aan voorbij gegaan wordt, zijn de mogelijkheden die door ons al eerder geschetst zijn. Het gebruik van schonere brandstoffen als de Alkylaat benzines en hoogwaardige synthetische olieën.

Lees het onderstaande artikel uit het AD van verslaggever Ingrid de Groot.

Voldoende reden om het gebruik van de Aspen, Ecomaxx Bikefuel2 (of-4) , Triboron2  nog verder te stimuleren.

01.07.2018

Ook op Radio 5 in het programma “Open Huis” op zaterdagmidag 7 juli zal tussen 14.00 en 16.00 uur aandacht geschonken worden aan de bromfietsen. Wout Meppelink van het blad “Bromfiets”, zal onder meer uitleg geven over de mogelijkheden om schoner te rijden.! Advies? Even luisteren! Live vanaf het circuit in Assen.